Jooksukultuur oleneb igaühest

Paide-Türi rahvajooksu start. Foto: Ants Leppoja/MTÜ Järvamaa Eesti südamaa
Paide-Türi rahvajooksu start. Foto: Ants Leppoja/MTÜ Järvamaa Eesti südamaa

Artikkel ilmus ajakirjas Jooksja, oktoober-november 2019

Jooksukultuuri edendamine on jooksuharrastajate ühine ülesanne. Kõigil oleks hea, kui käitumisreeglid nii võistlustel kui ka treeningutel saaksid selgeks ning neid järgitaks.

Kas olete võistluse joogipunktis kogenud, et jooksjad seisavad joogilaua ees kobaras ja te ei saa sujuvalt topsikut kätte? Kas olete pahandanud, kui kaasvõistleja rada vahetades teile ootamatult ette astub ja siis sammu aeglustab?Kas tervitate kergliiklusteel või metsarajal teisi jooksjaid või loobute viisakast käitumisest, kui vastutulijal on kõrvaklapid peas ja ta ei tee läheduses liikujatest välja?

Austa teisi liikujaid ja ümbrust

TERVITA vastutulijaid! See tekitab jooksuseltskonnas alati meeldiva tunde.

KUI KERGLIIKLUSTEEL on tähistatud ratta- ja kõnniala, siis ära jookse rattateel. Jookse kergliiklustee servas, nii saavad nii kiiremad kui ka vastutulijad sinust vabalt mööduda. Järgi teed ületades liikluseeskirju.

AUSTA eraomandit. Võimalik, et omanikul pole  selle vastu midagi, et tema maal harjutad, kuid ära viska sinna energiageelipakke, pudeleid või muud prügi. Kui prügikast puudub, kanna kõik endaga kaasas. Hoia keskkonda!

SELLEKS ET KUULDA ümbritsevat, ära kanna joostes kõrvaklappe. Liikluses võivad tekkida ohtlikud olukorrad, mida saaks avatud meelel liikudes vältida. Looduses tasub kuulda meeldivat originaalheli. Kui soovid siiski oma lemmikmuusikat või infot kõrvaklappide kaudu kuulata, siis kuula niimoodi, et kuuled ka ümbritsevat.

JALATSIPAELADE sidumiseks, lihaste venitamiseks või muul põhjusel peatudes, ära jää seisma keset jooksurada. Vali selleks teeserv.

AEGLASEMA jooksjaga koos harjutades ära kipu teda treenima või kiiremal jooksjal vaevu tuules püsides ennast maha tegema. Püüdke joosta koos nii, et mõlemal on mugav.

KIIRUS pole teadmiste- ja kogemustepagasis määrav. Aeglasem jooksja pole loll ja võib olla eneseanalüüsivõimelt targemgi.

RIIETU vastavalt ilmastikule. Jookse eri ilmaga, siis õpid tundma, kuidas pead riietuma, et kehal ei hakkaks palav ega külm.

PIMEDAL ajal kanna helkurit või helendavat jooksuriietust.

LEMMIKLOOMAGA koos joostes ole veendunud, et ta püsib sinu kontrolli all. Lemmikloom ei tohi teisi rajal liikujaid ohustada. Tema väljaheited pead peremehena ise ära koristama!

OLE LIIKLUSES tähelepanelik. Ära eelda, et juhid sind alati märkavad. Oled nõrgem pool ja vajad ise enda kaitsmist, olgu sul siis teed ületades õigus või mitte. Kui juht annab sulle teeületamisel käeviipega märku, et võid minna, siis täna teda käeviipega.

AUSTA TEISTE spordialade harrastajaid! Kiidame jooksuharrastajaid, kuid hindame väärikalt ka teiste spordialadega tegelejaid.

Püüa eesmärki ja toeta teisi


VÕISTLUSE STARDIS
mine sulle ette nähtud gruppi. Ära trügi ettepoole, et teistest aeglasemalt joostes neile kohe jalgu jääda. Ära spurdi kohe pärast stardikäsklust, ka siis jääd hiljem kiirematele jooksjatele ette.

JOOKSE korraldajate rajatähise järgi. Vastasel juhul petad nii korraldajaid, kaasjooksjaid kui ka iseennast.

RÄÄGI jooksu ajal teistega juttu, kui väga soovid, aga ikka asjalikult. Viska nalja. Kuid ära sega teisi  ebaolulise infoga.

USALDA OMA VÕIMEID, jookse vastavalt treenitusele ja kasuta kogemusi.

ARVESTA, ET IGAÜHEL on oma eesmärk. Mõned jooksevad lõbu ja mõned isikliku rekordi püstitamise eesmärgil, paljud võtavad jooksu kui suhtlusvormi. Ära looda, et teised peaksid arendama sulle sobilikku tempot ja sind su eesmärgi täitmises abistama.

ALUSTA LÜHEMATEST võistlustest ja treenituse paranedes vali järk-järgult pikemaid distantse. Kui lõpus jääb jõudu üle, võid järgmisel korral proovida pikemat distantsi.

PÜSI VALITUD trajektooril. Väldi rohkeid reastumisi, see segab oluliselt kaasjooksjaid ja siia-sinna pendeldamine raiskab energiat.

LUBA KIIREMAL mööduda, kui ta ütleb viisakalt: vabandust, rada vabaks; möödun vasakult;  möödun paremalt jne.

PÜÜA vältida teistega tõuklemist. Raja kitsamates kohtades hoia tasakaalu ja abiks on, kui asetad küünarnukkidest kõverdatud käed külgedele.

POLE VAJA tunda valehäbi, kui aeglustad tempot või hakkad pikematel distantsidel kõndima. Järgmisel korral oled targem ja tugevam!

ALGAJAL on parim viis austada kogenud jooksjate tavasid ja kinnistada õpitut praktikas.

ÄRA KANNA kaasas võtmeid või muid heli tekitavaid esemeid, mis võivad kaasjooksjaid häirida.

JOOGIPUNKTIS ära peatu liiga järsku ja võimalusel anna suunamuutusest märku. Liigu joogiga edasi, et ka teised saaksid laualt vajaminevat haarata. Käitu nii, et ei sega teisi ega loksuta oma jooki teistele peale. Topsi äraviskamisel veendu, et sa ei heida seda kaasvõistleja pihta.

KIIDA VABATAHTLIKKE ja ole nende suhtes kannatlik! Paljud abilised on kooliõpilased ja vajavad õiget suunamist. Selleks sobib mõni heatahtlik, mitte kurjustav sõna! Nad annavad oma parima ja teevad seda järgmisel korral paremini, kui õiglaselt kritiseerida.

JAGA toetajatele ja kaasaelajatele häid sõnu või  naerata, et neilegi jõudu juurde anda. Saad selle kuhjaga tagasi.

KUI ABIVAJAJAT märkad, siis aita teda. Selgita välja, kas abi vajatakse. Võimalik, et sulle öeldakse viisakalt, et kõik on korras, kuid veendu, mis olukorras inimene tegelikult on. Riku kas või oma võistlus, aga aita teisi!

ÄRA KASUTA kellegi teise rinnanumbrit. Sa ei pruugi vahele jääda, aga ausus on alati au sees.

SÕBRAL, kes sind rattaga sõites või joostes rajal saadab, palu enne finišit kõrvale minna, et ta üle lõpujoone ei tuleks ja segadust ei tekitaks.

FINIŠEERIDES ja medalit kaela saades liigu edasi, ära jää teistele ette.

ÕNNITLE KAASJOOKSJAID! Ilma nende osaluseta võistleksid sa vaid ajaga.

RÄÄGI OMA TULEMUSTEST rahulikult, austades ka teiste pingutust. Ära uhkusta oma saavutuse üle, kui keegi on aeglasem. See ei ole lahe!

JOO JA SÖÖ pärast lõpetamist nii palju, et neid jätkuks ka sinu järel tulijatele. Uskuge, viimasena finišeerinud jooksja on rõõmus, kui tallegi samaväärne toitlustus osaks saab!

OLED MEDALI auga ära teeninud. Kanna seda uhkusega!

Tekst: Meelis Koskaru