Julia Smoli: inimene areneb raskusi ületades

Smoli1

Artikkel ilmus ajakirjas Jooksja, august 2017.

Julia Smoli on sportlik, ilus ja tark naine. Hoiab end heas vormis kulturismitreeningutel ja rattaga sõites, on edukalt osalenud iludusvõistlustel. Julia veab FitModeli projekti ja alustab tööd  personaalteenerina.

Julia, missugused inimesed on sind kõige enam mõjutanud ja inspireerinud?

Mind inspireerivad kõik sportlased, olenemata spordialast! Igas spordialas sügavuti minek nõuab tugevat distsipliini ja tahtejõudu, et oma võimeid paremini proovile panna.

Kuidas avastasid enda jaoks spordi?

Millegipärast vanemad ei pannud mind spordiringi, kuigi mul olid väga head tulemused kehalise kasvatuse tundides, näiteks sprindis ja hüpetes olin alati klassi parim. Keegi ei tea, mis minust oleks saanud, kui oleksin lapsepõlves spordiga tegelema hakanud, võib-olla oleksin jõudnud tippsporti.

Hakkasin tõsiselt spordiga tegelema alles pärast ülikooli. Õppisin Tartu Ülikooli Pärnu kolledžis turismi ja hotellinduse erialal. Pärast ülikooli lõpetamist läksin praktikale Inglismaale ja sattusin seal jõusaali treeningule. Mulle hakkas seal meeldima ja  minust sai jõusaali sage külaline. Kuigi töötasin vahel 14 tundi järjest ja jõusaali minekuks oli raske aega leida, uskusin ikka, et see, kes tahab, leiab võimalusi, ja kes ei taha, leiab mittetegemiseks alati ettekäändeid. Sain jõusaalis oma inimeseks, mulle pakuti isegi treeneritööd. Olin kindel, et seon edasise elu hotellinduse ja turismiga, seepärast keeldusin pakkumisest. Ütlen ausalt, et oli väga kahju.

Mis on sinu liikumapanevaks jõuks?

Sõbrad küsivad vahel, kuidas ma nii palju liigun? Kust leian motivatsiooni, mis paneb mind liikuma? Ma ei tea, mida vastata. Mingi mootor mu sees ei lase lihtsalt paigal istuda. Ka lugemist naudin rohkem steppermasinal kõndides kui diivanil lamades.

Mis sind harjutamisel motiveerib?

Mind innustavad silmaga nähtavad tulemused, välimuse objektiivsed muutused,  mida peeglist näen. Kui Inglismaalt tagasi tulin, läksin tantsutrenni, ka siis motiveerisid mind tulemused: kuidas tants õnnestus ja keha painduvamaks muutus. Kui avastasin enda jaoks kulturismi, muutus kõik veelgi sportlikumaks, ka esteetilisemaks. Uskumatu, kuidas võib inimese keha muutuda, kui teha õiget trenni ja süüa õiget toitu.

Mulle meeldib distsipliin. See on vundament. Kõige hullem puhkus oleks rannas vedelemine. Fitnessiga tegelemine annab mulle hea tuju ja rahulolu. Usun, et elu on pidev liikumine. Eks meil kõigil tuleb ette hetki, kui väsime ja motivatsioon kaob. Siis lülitub sisse distsipliinivajadus. Ma ei mõtle enam, mis motiveerib, vaid panen asjad kokku ja lähen jõusaali. Pärast trenni on tunne ülihea, isegi kui polnud jõudu endast maksimumi anda. Nn õnnehormoonid ei maga ja pärast treeningut ringleb meie veres ports endorfiine. Tunnen kehakeemia positiivset muutust väga hästi. Pärast treeningut on kehas puhas rõõm.

Fitnessivõistlusteks valmistudes ei tohtinud ma teha vastupidavustreeninguid, et lihasmass säiliks. See oli tõeline piin, sest nii jäin ilma paljudest endorfiinidest, millega mu keha oli harjunud. Suvel luban endale rohkem: kõnnin ja jooksen, sõidan rattaga ja harjutan jõusaalis.

Oled öelnud, et  fitnessiga saab oma keha teadlikult mõjutada ja ümber kujundada. Palun selgita!

Inglise keelne sõnavaste kulturismile on  bodybuilding ehk keha ehitamine. Kui alustasin kolm aastat tagasi koostööd oma esimese treeneriga, palusin temalt harjutusi vaid alakehale, teiste kehaosadega olin juba rahul. Kui hakkasin kulturistina arenema, sain selgeks, et keha peab olema tervikuna toonuses ja treenitud. Selleks, et talje näeks kitsam välja, on vaja treenida ka selga ja alakeha. Kulturismis ei käi nii lihtsalt, et tõstad kangi ja lihas kasvab õigesti. Kangi on vaja tõsta õige lihasega, et see lihas ka õigesti kasvaks.

Keha püüab treeningul kõige ökonoomsemalt ja võimalikult väikese energiakuluga hakkama saada. Seetõttu ongi vaja täpselt teada, millist lihast sa parajasti treenid, muidu võivad tagajärjed hiljem üllatada. Jõusaalides jäävad silma mehed, kes teevad jõumasinal laia haardega tõmbeid nii valesti, et piinlik ja valus on vaadata. See harjutus on mõeldud seljalihaste treenimiseks, käed vaid aitavad. Nemad aga pingutavad ainul käte jõuga ja vales kehaasendis.

Seetõttu soovitan: võtke endale personaaltreener, kes õpetab kohe selgeks õige tehnika! Ärge kuulake tuttavaid või sõpru, kes ei pruugi õigest tehnikast midagi teada. Ise tegutsedes te mitte ainult ei tarvitse näha häid tulemusi, vaid võite end ka vigastada. Keha on intelligentne, salvestab kõik, mida teete, nii et parem tehke kohe hästi!

Mis on olnud kõige meeldejäävam fitnessivõistlus?

Esimene bikiinivõistlus. Mu esimene treener ütles, et võib-olla bikiinivõistlus minu jaoks ei sobigi. On arvatud, et liivakella kujulised kehad sobivad kõige rohkem bikiinikategooriasse. Kaks aastat mõtlesin selle üle ja kahtlesin ka, siiski treenisin edasi ja läksin võistlema. Nautisin seal iga hetke ja võitsin isegi karika.

Mida soovitad söögi valikul?

Fitnessiga tegelededes on korrapärane söömisrežiim kõige raskem. Eriti enne võistlusi, kui treeningud on rasked, aga tuleb süüa vähem ja harjuda väikese näljatundega.

Kui me ei toitu õigesti, siis meil ei ole energiat, lihased ei kasva või tekib tselluliit. Pole kerge korrapäraselt toituda. Hõrgutised kohvikutes ja gourmet’ õhtusöögid restoranides ahvatlevad. Sõbrad söövad burgerit, jäätist ja komme. Küsige nõu toitumisnõustajalt. Las ta teeb teile toitumiskava, lähtudes teie eesmärkidest. Räägib teile kaloraažist, makro- ja mikroelementidest ning vitamiinidest. See on väga lai valdkond, õppida on palju.

Kindlasti hakake täitma söömispäevikut. Kahju küll, aga inimene kaldub ennast toitumisel petma. Tundub, et sööme vähem kui tegelikult. Kui hakkad aga kirja panema kõike, mida sööd, saad kiiresti selgust, kas see on ikka nii.

Milline näeb välja su menüü?

Arvutan ise kaloraaži ja makroelementide koguse, mida peaksin sööma. Suvel tegelen peale kulturismi ka rattaspordiga, kulutan palju energiat ja seetõttu söön rohkem kui kui talvel. Minu peamised reeglid: süsivesikuid söön hommikul, pärast kella 16.00 on mu menüüs vaid valgutoidud ja juurviljad. Söön suhteliselt vähe puuvilju, mis mulle lihtsalt ei maitse. Juurviljad aga maitsevad rohkem ja nende söömist ma ei piira. Kindlasti joon päevas vähemalt kaks liitrit vett.

Milline näeb välja su treeningnädal?

Nädalas on kolm jõutreeningut. Esmaspäeval treenin selja- ja käelihaseid, kolmapäeval õla- ja rinnalihaseid, reedel alakeha. Suviti teen kaks kahe-kolmtunnilist jalgrattatrenni nädalas.

Mida andis sulle iludusvõistlustel osalemine?

Peamiselt tuli arusaamine, et pole olemas ideaalset ilu. Samuti mõistsin, et polegi võimalik ilu osas kellegagi võistelda. Ilu ei tähenda ainult välimust, ilu koosneb palju rohkemast. See on keha ja vaim, ellusuhtumine ja iseloom, saavutused ja isegi minevik. Kõigest sellest kujuneb inimene, kes on omamoodi ilus.

Fitnessivõistlustel on hindamine konkreetsem. Tõsi, ka siin on palju subjektiivsust, aga žürii ei saa siiski märkamata jätta kehaga tehtud tööd. Teed tööd, saad tulemuse. Kuid olge laval teie ise, nautige seda, ärge petke ennast! Kui inimene ei mängi kedagi teist, vaid naudib ennast, on see väga atraktiivne.

Mis projekt on FitModel ja kellele see on mõeldud?

FitModeli projekt on mõeldud tavalistele naistele. Kümne nädala jooksul toituvad ja treenivad viisteist naist individuaalkava järgi. Projektiga liitumiseks ei pea olema tippsportlane või suure kogemusega harrastaja. Peab omama tugevat soovi oma keha muuta ja paremaks saada. Oleme osavõtjatele alati öelnud, et kuigi nad võistlevad laval teiste vastu, käib siiski peamine võistlus iseendaga. Oluline on, kuidas inimene muutub võrreldes sellega, milline ta oli kuu, kaks kuud või aasta tagasi.

Osavõtjate hulgast on välja kasvanud nii sportlasi kui ka lihtsalt õnnelikke naisi. Kel on õnnestunud lihast kasvatada, kel koguni 17 kilo alla võtta. Projekt saab läbi, harjumus treenida ja hästi süüa jääb. See ongi meie eesmärk: muuta liikumine ja õige söömine eluviisi osaks.

Mis sporti soovitad paaridel koos teha?

Mängige tennist, sõitke rattaga, minge mägedesse suusatama. See annab suhtele nii palju juurde! Kui paar alles alustab sporditegemist, siis soovitan kiirkõndi. Pulsisagedus küll suureneb, aga vaid nii palju, et saate samal ajal rääkida. Kujutage ette, kui tore on veeta tunnike koos värskes õhus!

Juhul kui harrastate eri spordialasid, soovitan teineteist toetada. Mu abikaasa tegeleb rattaspordi ja triatloniga, käin teda võistlusel toetamas. Sügisel loobun tema võistluste pärast oma võistlemisest, aga perekonnas peabki vahel oskama loobuda. Temagi leiab alati võimaluse minu võistlustele tulla, et abistada ja toetada. Ta oli mu kõrval ka Euroopa meistrivõistlustel, pani mulle grimmi peale ja tegi võistlustest imeilusa fotoreportaaži.

Mis on olnud su suurim õppetund?

Kaotused. Isegi kui jääd viimaseks, oled siiski võitja – sest oled olnud parem, kui näiteks pool aastat tagasi. Kaotus motiveerib edasi liikuma.

Oled kolme lapse ema. Mida nad on sulle õpetanud?

Õpin nendelt iga päev midagi uut. Arvan, et lapsi pole vaja usinasti kasvatada. Väljend „laste kasvatamine” on mulle vastumeelt. Olge neile eeskujuks, uskuge mind: ka lapsed hakkavad tegema kõike õigesti, samamoodi, nagu teie teete, ning väärtustama asju, millesse ise usute. Aga selleks on vaja ikka nendega aega veeta, olla palju koos, teha midagi koos! Andke neile võimalus valida, uskuge, nad leiavad endale meelepärase spordiala! Ma tahaks, et minu lapsed oleksid mu head sõbrad. Päriselt, see on vast minu suurim unistus.

Mida armastad?

Armastan oma perekonda. Mu peamine armastuse allikas on abikaasa, lapsed ja vanemad. Selleks et ellu rohkem armastust tuua, on vaja armastust anda ning siis tuleb seda ka rohkesti tagasi. Andke ja ärge oodake midagi vastu!

Smoli4

Mis on su moto?

Kui ootused kaovad, tuleb rahu. Ma ei oota kelleltki midagi ning seega ei saa ka pettuda, kui keegi jätab midagi tegemata. Teen seda, mida on vaja, ootamata teistelt midagi vastu. Samuti ma ei solvu. Arvan, et solvumine on väga ennast lõhkuv tunne.

Mida pead oluliseks?

Head tuju ja positiivset ellusuhtumist. Nähke inimestes eelkõige head, siis on nii kerge elada!

Kust ammutad sisemist jõudu?

Kuskilt sedatuleb. Aga äkki see pole jõud? Võib-olla lihtsalt naudin seda, mida teen. Inimene areneb raskusi ületades.

Saavutusi

Julia Smoli sai tänavustel Eesti fitnessikarikavõistlustel FitModel kategoorias teise koha.

Smoli on osalenud ka iludusvõistlustel: 2015. aastal saavutas teise koha Mrs Planet võistlusel ja neljanda koha Mrs Europe’l. Möödunud aastal pälvis Mrs Universe võistlustel tiitli Mrs Fitness Body.

Lemmikspordialad

Julia Smolile meeldivad spordialad, mis pole agressiivsed ega tekita kehalist valuga (näiteks poks). Talle meeldib kulturism, aga naiste puhul teatud piirini. Samuti meeldivad vastupidavusalad nagu jalgrattasport, capoeira, jooksmine, triatlon. Vanem tütar tegeleb tantsuga, seetõttu on ka see oluline. Üks tema lemmikuid on mäesuusatamine.

„Jooksuga olen sõber, kuid rattasporti armastan! Augustis osalesin Ironmani teatevõistlustel, kus sõitsin rattaga 90 kilomeetrit. Juunist alates treenisin palju rattaga, enne seda olin sõitnud rattaga vaid lapsepõlves. Jooksutreeninguga tuleb alustada tasapisi, kiirus võib olla esialgu peaaegu sama aeglane kui kõndides. Nii keha kui ka süda peavad harjuma koormusega,” lausus Smoli.

tekst: Regina Herodes
fotod: erakogu