Matk-jooks Pekist Priist tõi rajale ligi 300 osalejat

Pekist Prii Tallinna ürituse üks gruppidest. Foto: Tarmo Reitsnik
Pekist Prii Tallinna ürituse üks gruppidest. Foto: Tarmo Reitsnik

26. detsembril triatloniklubi TriSmile eestvedamisel toimunud üritus Pekist Priist tõi Tartus ja Tallinnas kokku rajale ligi 300 osalejat, kes läbisid enam-vähem jooksumaratoni ehk 42 kilomeetri pikkuse distantsi.

Kokku startis mõlemas paigas kolm eraldi kiirusega gruppi. Ürituse formaat näeb ette, et viis minutit joostakse ja sellele järgneb viis minutit kiirkõndi ja niimoodi vaheldumisi. Erinevad grupid moodustati jooksu kiiruse järgi. Kõige aeglasem grupp jooksis kiirusega 6.30 km kohta, keskmine grupp 6.00 km kohta ja kõige kiirem grupp 5.30 km kohta. Tartu grupid alustasid Paluperalt, kuhu sõideti rongiga. Sealt tuldi Helenurmelt Reola kaudu Ülenurmele ja lõpetati Tartu kutsehariduskeskusesi. Kokku läbiti 44,6 kilomeetrit. Tallinna Pekist Prii algas Prillimäelt Raplamaal ja lõppes Jüril spordikeskuse ees. Bussidega viidi stardipaika, autod sai jätta Jüri spordikeskuse parklasse. Kilomeetreid kogunes Tallinna üritusel 42,7.

Tartu Pekist Priist grupijuhiks olnud Ain-Alar Juhansoni sõnul korraldas TiSmile Pekist Priiks juba kuuendat korda ja seni on seda tehtud alati jõulu teisel pühal. “Kokku on grupp ilma ametlikku korralduseta kümme aastat olnud koos jõulumatka tegemas. Pärast jõule sai tippsportlastel kombeks omakeskis üks pikem trenn teha. Sealt ta välja kasvas,” meenutas Ain-Alar Juhanson ajakirja Jooksja Jooksuportaali uudistele ürituse sündi. Tänaseks on Pekist Priist kujunenud mitmesaja osalejaga ürituseks ja seda just korraldamisega 26. detsembril.

Kas ürituse eesmärgiks nagu nimigi ütleb, on eelkõige liigsetest kilodest vabanemine? “Piltlikult öeldes on tegemist rasvapõletustrenniga. Teisest küljest on see mõnus sotsiaalne viis pärast pühi erinevate sportlaste ja harrastajate keskel lobiseda. Kõndimise ajal avaneb selleks hea võimalus,” ütles Juhanson. Kui mõnel osalejal läkski rajal raskeks, neid vahel ikka mõni esineb, siis selle tarvis oli olemas saatemasin ja kedagi niiöelda ripakile ei jäeta.

Iga 10 km tagant asus trassil joogipunkt, poolel maal pakuti suppi ja pirukat. Kaks-kolm osalejat tegidki kaasa pool distantsi ja neile tuli transport vastu. Üritusel on osalejaid olnud erinevatelt spordialadelt ja ka mittesportlasi. Nii näiteks lõi TriSmile Pekist Priiks kaasa Margus Pirksaar koos Jooksupartneri kümnekonna jooksjaga, aga ka purjetajad Maarjaliisa Umb ja Elise Umb. Gruppi vedanud Ain-Alar Juhanson kaotas ise Pekist Priiga kolm kilo, kuid see tuli eelkõige vedeliku arvelt. “Rasvapõletamine käib pikemalt. Kuna mu kehakaal on suur, siis kolm kilo pole midagi hullu,” arvas Juhanson.

Edaspidi on TriSmilel kavas üritust laiendada muusse Eestimaa paika, kuhu täpsemalt, selgub hiljem. Kellele Pekist Priiks soovitada? “On tippsportlasi, kes teinud seda aeroobse mahutrenni eest, On olnud inimesi, kes tahavad end proovile panna ega ole kunagi üle 15 km jooksnud. Eesmärgid on erinevad,” lausus Juhanson. Milleks vahepeal käimine ehk oleks mõistlik kogu aeg joosta? “Viis minutit käimist on raskem kui kerge sörkjooks, sest tempo on kiire. Lõpupoole on hoopis öeldud, et ärme käime, parem jookseme,” rääkis Juhanson.

Klubi Treeningpartner jooksja Tarmo Reitsnik, kes osalenud Pekist Priiks üritusel kolm korda, peab lugu ettevõtmise ajastusest ja formaadist. “Detsembri lõpp, mil rahulik treeningperiood. Jooks-kõnd on pikaks aeroobseks treeninguks parim. Igaüks saab valida endale jõukohase tempo juba algusest peale, kuna jagunetakse gruppidesse,” kiitis Reitsnik. Distantsi pikkus 42-47 km vahel on talle olnud igati paras.