Värskes numbris: Jooksutehnika täiustamine, 2. osa

Toome Teieni lõigu värskest ilmuvast numbrist jooksu tehnika täiustamise kohta!Ethiopia's Kenenisa Bekele (R) runs to win ahead of compatriot Sileshi Sihine (L) and Kenyan Micah Kogo during the men's 10,000m final at the National Stadium as part of the 2008 Beijing Olympic Games on August 17, 2008. Kenenisa Bekele of Ethiopia defended his 10,000m title medal at the Olympics on Sunday, producing a devastating burst of speed on the last lap to see off any pretender. Bekele finished in a new Olympic record of 27min 01.17sec, with compatriot Sileshi Sihine claiming silver - as he did at the Athens Games in 2004 - in 27:02.77. Kenyan Micah Kogo ensured there was no Ethiopian cleansweep, taking bronze in 27:04.11. AFP PHOTO / FABRICE COFFRINI

Tekst: Ants Nurmekivi

Foto: Scanpix

“Kahjuks jooks ise ei tee jooksjat piisavalt tugevaks, elastseks või painduvaks. Selleks et saavutada kiiret pöiakontakti maaga ja joosta sujuvalt ning pingevabalt, on vaja liikuvat puusavööd ja tugevaid jalgu. Üldkasutatavateks treeninguvahenditeks jooksutehnika õppimisel ja täiustamisel on jooksja erialased harjutused ehk nn drillid. Nende harjutuste universaalsus seisneb selles, et need arendavad nii jooksja tehnilist võimekust kui ka jõudu, elastsust, kiirust ja koordinatsiooni. Peale selle tagavad drillid ka soodsa treenituse ülekande. Seda kõike aga juhul, kui neid sooritatakse tehniliselt korrektselt.

Olulist abi annab jooksja keskendumine soorituse ajal ja harjutusele mõtlemine, tähelepanu all on mõttelised aktsendid, mis suunavad jooksja mõttelist liigutustegevust. Mõtteliste aktsentide teadvustamine võimaldab lihtsamalt üle minna pingutuste aktsentidele ja nende tunnetamisele (Popov, 1993). Koos pingutuse varieerimisega õpib jooksja otstarbekamalt ära kasutama inerts- ja reaktiivseid jõude, vähendama energeetilist kulutust, parandama liigutuste tõhusust ja automatiseerumist. Pingutuse doseerimise oskus areneb kõige paremini mitmesuguste kontrastsete tegevuste sooritamise tulemusel.”

Lisaks on ajakirjas ka rida arendavaid harjutusi ja tippjooksjate jooksusammu analüüse koos piltide ja detailsete seletustega.