Oktoobrikuu Jooksja esikaanepersooniks on esimest korda ajakirja üheksa-aastase ilmumise vältel välismaalane. Põhjus on ilmselge – Eliud Kipchoge uuendas pöörase jooksuga Berliini maratonil maailmarekordit.

Tunnustatud kergejõustikutreener Harry Lemberg analüüsib nii Eliud Kipchoge ettevalmistust kui ka noorte säravate talentide Armand Duplantise, Jakob Ingebrigtseni ja Luna-Aleksandra Lagoda saavutusi ja arenguvõimalusi.

Rekordiliselt suure arvu osalejaid starti toonud Tallinna Maratonist/Sügisjooksust on kujunenud Eesti jooksu kasvulava. Seal on karastunud nii Eesti meistri tiitlit jahtivad liidrid kui ka harrastajad, keda õhutavad ennastületavalt pingutama kodune õhkkond ja kaasmaalaste ergutushüüded. Kolumnist Priit Pullerits võtab rahvaspordiürituste tulemusi võrreldes aga üllatava seisukoha: naised ei vääri meestega võrdset auhinnaraha.

Liidreid kannustavad suured eesmärgid

Pilguheidus Eesti parematele kestusjooksjatele saame teada, et 3000 m takistusjooksu Eesti rekordimees Kaur Kivistik kutsus abitreeneriks Margus Pirksaare, kellega koos astuda samm-sammult maailmaklassile lähemale. Kevadisest jalaoperatsioonist taastunud Jekaterina Patjuk treenib taas heas rütmis, et startida 2020. aasta Tokyo olümpiamängude maratonis. Margus Kirt tõusis sportlasetee haripunkti seenioride maailmameistrina 1500 m jooksus.

20 päeva järjest täispika triatloni läbinud Rait Ratasepa pöörast pingutust kajastavad Mallor Malmre fotod ja kirjatükk. Rekordilisi võidutulemusi Hawaii Ironmanil kommenteerib Marko Albert.

Suur eesmärk kannustab ka Kenny Kivikast, kes ihkab tulla orienteerumise maailmameistriks. Murdmaasuusatamise tagasihoidlikku hetkeseisu püüab värskust tuua äsjane juunior Henri Roos.

Sportlaste mõttemaailma täiendab rahvusvahelistel konkurssidel auhinnatud baleriin Eve Andre-Tuga, kes räägib Regina Herodesele nii vaimselt kui ka kehaliselt nõudlikust balletitantsija elust.

Mitmekesine jooksuvaimustus

Mitmekesist jooksu(spordi)vaimustust kirjeldavad harrastajate õpetlikud lood. Inger Polding tegi suvel jooksujalu tiiru ümber Eestimaa. Kaitseväelane Sander Kabur jookseb pingete maandamiseks missioonil Malis kurnavas leitsakus. Kuidas vend õe jooksurajale meelitas, saame teada Piret ja Indrek Tikva jutust. Kes aga ainult jooksmisest tüdimust tunneb, võib Reigo Lehtla moodi orienteerumiskaarti lugedes ja maastikul lipates kontrollpunkte otsida.

Raido Notton ja tema poeg Rauno naudivad põnevaid ühiseid sportimisi nii maal kui ka merel. Liikumisõhinat lastes sütitavad triatloniklubi 21CC kehakoolitreening ja maadlusklubi Korrus3 akrobaatikatund.

Mis innustab harrastajaid paremini harjutama, selle üle arutleb treener Riho Ment. Spordipsühholoog Külliki Taylor soovitab mugavustsoonist väljumiseks järgida maailma paremate vastupidavusala sportlaste suhtumist.

Treeninguõpetuse külgedel teeme treener Urmas Randma juhiste järgi harjutusi pöia ja hüppeliigese tugevdamiseks. Koostöö Tallinna Ülikooli teaduritega annab jalgratturitele kasulikku teavet, kuidas kehalisi võimeid teadlikumalt arendada. Kui raju treening on CrossFit, seda proovis Taisi Kõiv.

Tervis kallis vara

Spordiarst Gunnar Männik soovitab asendada punktist A punkti B sõidu nii sageli kui võimalik kõnniga, sest liikumisteraapia on parim raviviis. Kui aga põlvevalu järele ei anna, tuleks jooksukoormust vähendada ja täita arstide ettekirjutusi, nagu tegi Tiina Säälik.

Jõukohase sportimisega klapib hästi kokku isikupäraselt sobivama kehakaalu saavutamine. Silja Jürs kirjutab, et pärast sügiseste rahvajooksude lõppu oleks paras aega kaalu vähendada.

Nõuande külgedel saame teada, mida Jooksuekspert Tarmo Torim soovitab jooksujalatseid valides, kuidas kasutada kinesioteipi, mida on uuendatud spordikellades ja mis retsepte soovitab Fitlap.