Jooksja talv 2018

Detsembrikuu Jooksja esikaanepersoon on näitleja Märt Avandi, kes pärast Otepää triatloni heaks eeskujuks olemist otsib taas korrapärase harjutamise rütmi. Nii teatris, televisioonis kui ka reklaaminduses rakendatud mees ütles, et tuleb oma viitsimatusest jagu saada ja enne kell 11 algavat proovi joosta või ujuda.

Isikulugusid mitmelt spordialalt

Jooksja sisaldab isikulugusid mitme eri vastupidavusala sportlasega. 35-aastast Roman Fostit kannustab suur eesmärk – joosta maratoni alla 2:15. Selleks otsib mees võtit, kuidas Isand Ajaga konkureerides paremini taastuda. Oluliseks peab ta magada öösel kaheksa kuni üheksa tundi ning tugevast treeningust aitab paremini taastuda pooleteisetunnine uinak.

24-aastasest jalgratturist Aksel Nõmmelast sai sügisel Belgia meeskonna WB Aqua Protecti  uusproff. Ta loodab, et staarratturi puudumine tiimis annab ka talle võimaluse tähtsatel ühepäevasõitudel silma paista.

Laskesuusataja Meril Beilmanni kaks hooaega jäid vigastuse tõttu poolikuks, ometi suutis ta mõlemal talvel teha nii maailma kui ka IBU karikasarjas korralikke etteasteid. Vigastustest väljatulek õpetas Beilmanni vaatama spordile teise pilguga, treenimise ja võistlemise võimalusi rohkem väärtustama.

Eesti naiste keskmaajooksu teine number Kelly Nevolihhin töötab Politsei- ja Piirivalveameti avariigrupis. Ta rääkis, et töö kõrvalt on raske harjutada, aga kui on piisavalt tahtejõudu, saab kõigega hakkama.

Rapla korvpallimeeskonna füsioterapeudi ametisse asunud 1500 meetri jooksu Eesti meister Allar Lamp on veendunud, et tegi jooksjana peaaegu maksimumi ning isegi kui tekiks võimalus ajas tagasi minna, ei teeks ta ühtki võistlust uuesti.

Tarkus tarviline vara

Rohkesti õpetuseivasid võib leida Regina Herodese intervjuust rubriigis Inspireerides liikuma. Intervjueeritav, Tallinna Ülikooli spordibioloogia professor Kristjan Port soovitab harjutada korrapäraselt, mitmekülgselt ja oma jõuvaru täpselt arvesse võttes. Üks tema tõetera kõlas nii: „End tundes tabad lõpuks ära, et suvaline puhkus trumpab kehva treeningut. Puhanuna on lihtsam teha head trenni.”

Ka ortopeed Madis Rahu, kes on aktiivne rahvasportlane, paneb harrastussportlastele südamele – harjutage mitmekesiselt! See loob eeldusi vigastuste ennetamiseks ja pikka aega tervena harjutamiseks. Füsioterapeut Priit Teniste kirjeldab harrastussportlaste seas enam levinud vigastuste põhjusi.

Kuidas hoida veresuhkru taset organismis, selle kohta jagab toitumisrubriigis teavet Silja Jürs. Londoni olümpial maratoni jooksnud Evelin Talts kutsub treenima liivaküngastele, mis treenib kogu keha, mitte üksnes jalgu.

Jooksja kolumnist Priit Pullerits annab seisukohavõtus halastamatult piitsa kõigile, kes eelistavad sisule vormi ehk peavad olulisemaks kanda kirevaid värvilisi riietusi ja moodsaid jalatseid, mitte püüda paremaid tulemusi ja ennast ületada.

Vastukaaluks Pulleritsule kutsub Hanno Kindel loobuma teatud tasemel (või vanuses) isiklike rekordite tagaajamisest, sest need lihtsalt ei alistu enam. Selle asemel soovitab ta tunda sportimisest mõnu ja rõõmu.

Kui maratonijooks jääb lühikeseks

Seiklussporditiimil ACE Salomon jääb seljataha edukas hooaeg, mis tipnes Euroopa meistri tiitliga ja maailmameistrivõistluste viienda kohaga. Võistkonna hea klapi põhjustest tõi selle liige Silver Eensaar välja avatuse, üksteise abistamise, isetuse ja emotsioonide mahasurumise.

24 tunni jooksus Eesti rekordi püstitanud Siiri Pilt kasvatas vastupidavusele alusmüüri lapsepõlves Võrumaal maatöö ja õuemängudega. Ultrajooksude võlust ja valust kirjutavad ka Aet Kiisla ja Kaido Vetevoog. Seevastu Reigo Lehtla eelistab terve ööpäeva jooksmisele sama kaua kestvat rogaini, mille eripärasid ta ka tutvustab.

Põnevaid elamusi välismaal

Elamusi Hawaii Ironmanilt ehk täispika distantsi maailmameistrivõistlustelt jagavad üks Eesti paremaid harrastustriatleete Villu Vakra, Merle Nilk ja Maria Jänese. Ränkrasket katsumust Xterra maastikutriatloni maailmameistrivõistlustel, mis peeti Hawaii saarel Mauil, kirjeldab spordipsühholoog Külliki Taylor. Muljeid Rootsi vastupidavusalade neliksarjast jagavad Eeva Esse, Kädi-Liis Sepp ja Rasmus Kagge. Kevadisest Seouli maratonist kirjutab Ülo Niinemets.

Mida räägiti Euroopa kergejõustikutreeneritele Euroopa vastupidavusalade konverentsil, sellest annab ülevaate Sparta treener Ahto Tatter. Ülevaate suurematest ja erilisematest rahvusvahelistest maratonidest kirjutas Toomas Tarm.

Aga enne kui minna välismaale jooksma, tasuks osaleda Saaremaa kolme päeva jooksul, mille korraldamisest räägivad Helen Jürjo ja tema isa Tõnu Vaher, kes oli üks jooksu algataja 44 aastat tagasi.

Seeniorspordi kitsaskohti vaeb Ilmar Tagel. Eakaaslasi innustab nooruslik rulluisutamise fänn Heli Kuulman, kelle moto on: kui inimene ise endast ei hooli, siis ei hooli temast ka keegi teine.

Nõuandeid jagatakse talviste jooksu- ja matkajalatsite, spordikellade valikul.